Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 17-10-2024, Gemeenteraad
Met elkaar in debat zijn
  • W. Buijs-Glaudemans - Burgemeester
  • Adrie Geerts - SP
  • Herman van Kessel - PvdA
  • Jelle van der Vliet - Sociaal Sterk Oss
  • Steffan Vos - VVD
  • Frank Duijs - DDO
  • Marjolein van Hattem - FvD
  • Hans Herms - VDG
  • S. van den Bergh - CDA
  • Bekir Atman - D66
  • Mari van Kilsdonk - CDA
  • Joop van Orsouw - Beter Oss
  • Lilian Tan - GroenLinks

"Oss zet koers naar de toekomst: ambitieuze plannen voor Spoorzone"


De gemeenteraad van Oss heeft groen licht gegeven voor het 'Ontwikkelperspectief Spoorzone Oss', een ambitieus plan dat voorziet in de bouw van 6.000 nieuwe woningen en 3.000 extra arbeidsplaatsen. Het debat over de plannen was levendig, met uiteenlopende meningen over de aanpak van verdichting en hoogbouw.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een drukbezocht debat heeft de gemeenteraad van Oss ingestemd met het ontwikkelperspectief voor de Spoorzone, een gebied dat de komende jaren moet transformeren tot een bruisend stedelijk woon-, werk- en leefmilieu. Het plan, dat in samenwerking met bureau West8 is opgesteld, omvat acht strategieën voor duurzame stedelijke ontwikkeling, waaronder verdichting, vergroening en mobiliteit.

De SP toonde zich enthousiast over de bouwplannen langs de Raadhuislaan en andere locaties, maar uitte zorgen over de verdichting in al dichtbebouwde wijken zoals de Ruwaard en Schadewijk. "Met een beetje geluk is over vijf jaar de woningnood opgelost," aldus een SP-woordvoerder. De partij diende een motie in om te voorkomen dat goede woningen onnodig gesloopt worden, maar deze kreeg weinig steun. "Sloop geen goede huizen," was de kern van hun betoog, met de nadruk op het behoud van gemeenschappen en het vermijden van stress en onzekerheid bij bewoners.

De Partij van de Arbeid en Sociaal Sterk Oss pleitten voor een hoogbouwvisie om de stedelijke ontwikkeling in goede banen te leiden. "Ruimtegebrek en bevolkingsgroei vragen om slimme oplossingen," stelde de PvdA. De motie voor een hoogbouwvisie kreeg brede steun, inclusief die van de wethouder, die het belang van duidelijke richtlijnen voor toekomstige bouwprojecten onderstreepte.

De VVD en D66 benadrukten het belang van realistische parkeernormen en de financiële haalbaarheid van de plannen. "We moeten ervoor zorgen dat de Spoorzone goed bereikbaar blijft," aldus de VVD. D66 wees op de noodzaak van duidelijke prioriteiten bij de uitvoering van de plannen.

Hoewel de SP tegen het ontwikkelperspectief stemde uit vrees voor misbruik door woningcorporaties, werd het plan met een ruime meerderheid aangenomen. De raad kijkt nu uit naar de verdere uitwerking van de plannen, waarbij samenwerking met partijen zoals NS en ProRail cruciaal zal zijn. Het ontwikkelperspectief biedt geen blauwdruk, maar wel een duidelijke richting voor de toekomst van de Spoorzone in Oss.

Samenvatting van het voorstel


Het college adviseert om het 'Ontwikkelperspectief Spoorzone Oss' vast te stellen en in te stemmen met het vervolgtraject voor integrale gebiedsontwikkeling en de uitwerking van de Spooragenda. De aanleiding is de ambitie van Oss om de spoorzone te ontwikkelen tot een stedelijk woon-, werk- en leefmilieu, met 6.000 nieuwe woningen en 3.000 extra arbeidsplaatsen. Het ontwikkelperspectief, opgesteld met bureau West8, bevat acht strategieën voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Deze strategieën richten zich op verdichting, vergroening, economische ontwikkeling, erfgoedbehoud, mobiliteit en de optimalisatie van het rangeerterrein. De opiniecommissie is positief over het perspectief, maar benadrukt de noodzaak om de spoorbarrière aan te pakken. De uitvoering vraagt om samenwerking met partijen zoals NS en Prorail en vergt aanzienlijke financiële middelen. Communicatie en participatie met inwoners en ondernemers zijn essentieel. Het ontwikkelperspectief is geen blauwdruk, maar biedt richting voor toekomstige gebiedsontwikkelingen in de spoorzone.

Documenten